dinsdag 17 december 2013

Kerstboom perikelen


Kerst komt er weer aan.

Wat. Een. Feest.

Aan mijn uitbundige reactie die ik wonder boven wonder met alle vreugde op papier heb weten te zetten was het je waarschijnlijk al opgevallen dat ik niet zo’n fan ben van kerst. Nou, met kerst zelf is niets mis mee. Lekker eten, met vrienden en familie, lekker eten.. Heel veel heeft het eigenlijk ook niet te bieden. Maar het gezellig, dus niets mis mee.
Nee, het probleem ligt aan de basis van het kerstfeest. Want ooit, op een dag, heeft een of andere grapjas verzonnen dat het essentieel is om een kerstboom in je huis te hebben voor een compleet, gezellig en warm kerstfeest.

Tot op heden krijg ik ieder jaar een gratis acupunctuur behandeling van dennenboom naalden rond deze tijd.

Al in een vroeg stadium merk je al aan jezelf dat deze missie gaat eindigen in een drama. Dit gevoel wordt al gauw bevestigd als je een bombardement van kerstballen hoort. Met een flinke “Godver” besluit je nog niet over te geven aan de slavernij genaamd ‘ naoorlogse kerstsfeer’.

Nadat alles van zolder is getoverd en klaar is om opgehangen te worden, raak je al gauw het punt om jezelf op te hangen. Want nu komt het allerleukste van heel kerst: de verlichting uit elkaar halen. Na meer dan 4 kilometer aan elektrische lichtsnoeren dat nog erger in de knoop ligt dan Israël en Palestina, kom je er al gauw achter dat je deze lampjes helemaal niet werken. Met al je liefde voor het kerstfeest ga je met een ontzettend goed humeur naar de Blokker om nieuwe kerstverlichting te halen.

Zodra je de nieuw aangeschafte kerstverlichting in de boom hebt gehangen, krijgt je vrouwelijke metgezel binnen lopen. “Ja, ik mis toch eigenlijk wel een piek..” Jij WEER naar de Blokker, om een piek te halen, ben je thuis, kom je erachter dat geen trap hebt. Op dit punt sta je al op een mental breakdown, als je achter je nog eens twee kerstballen synchroon op de grond hoort vallen.

Nee, de voorbereiding voor kerst is niet mijn ding. Volgend jaar outsource ik het wel naar China, daar hebben ze toch een andere jaartelling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten