maandag 17 juni 2013

Ferry


FICTIE

"Vroeger, in mijn tijd, ging ik altijd stappen in Lutjebroek. Man, wat een avonden waren dat." opperde Ferry, een 29-jarige heftruck chauffeur bij een groothandel in Hoorn. 
Ferry was een norse jongen. Kende weinig sympathie voor de samenleving en had, tot zijn grote spijt nog steeds  geen 'wijf dat niet zo zeikt' gevonden. Kinderen had hij nog niet, maar wilde ze wel graag. 'John en Chanel' zouden ze dan gaan heten. Mede door zijn grote kinderwens was hij nog steeds op de markt en daarom vaak in het nachtleven te vinden van ons koude kikkerlandje. 

"We gingen dat altijd naar Café Het Natte Ottertje, met onze favoriete (en thans enige, bleek achteraf) barman Peter. Die tapte dan van die grote pullen met donker bier, en dan bestelden we er een stuk of 5, en voor de rest van de avond was je dan goed. Hè." Ferry's stem werd plotseling een stuk droeviger "De gemeente heb dat gesloten. Ze dachten dat Peter, onze Peter, in pedofiele zaakjes betrokken was. Nou ik kan je vertellen dat ik nog nooit hier een kind met Peter naar boven heb zien lopen! Je lappen hem er gewoon bij jonge!"

Ferry had het niet zo op zijn woonplaats, Haarlem, bleek al gauw. Ik vroeg hem waarom hij niet in Haarlem ging stappen, wat dichter bij huis "Homo's. Allemaal homo's. Net als in Amsterdam. Met die hippe mode dingen enzo. Zonnebrillen op hun kop in het midden van de kroeg om 2 uur 's nachts. Flikker toch op man. En die gladde haren naar achter, gadverredamme." Ik vroeg wat hij verder van Amsterdam vond. Van de kunst, de cultu.. Hier onderbrak hij me. "Houd toch je bek man. Je lijkt net alsof je Groenlinks stemt ofzo joh, jezus. " De ironie. "Nee joh, cultuur heb je toch geen flikker aan man. Nee, ik stem lekker op mijn Geert. Geertje Wilders zeg ik je. De man die Nederland van die klote knoflook landen gaat redden." 

Waarom hij Geert Wilders stemde, vroeg ik. "Er zijn nog een heel aantal andere partijen die er een negatief beeld op de Europese Unie op na hielden, en ook in hun partij punten hebben verwerkt." zei ik. "Wat lul je nou allemaal man?" zei Ferry. 

"Waarom je Pvv stemt en niet iets anders." "Ooh, zeg dat dan. Lul. Nou kijk, hij zegt gewoon wat de mensen denken, hij wil de Islam weg hebben. En tja, ik denk dat dat de enige manier is om die hang Marrokanen weg te krijgen. Kut volk. Ik zweer het je, hè. Laatst, ik fiets door de Kuypersstraat in Haarlem, hè. Komt er zo'n kutjong, die geeft meteen een bek in een of andere taal. Wist ik veel wat die zei, iets in het moslimsonisch ofzo, weet ik veel. Of ik wist waar de Albert Heijn was, hij wilde een paracetamelatol kopen ofzo. 'Jaja, om de Albert Heijn effe snel te overvallen zeker!' zei ik tegen hem. Mongool." 

Ferry vroeg wat ik van Geert Wilders vond. Ik antwoorde eerlijk, en zei: "Ik ben het niet met hem eens. Sterker nog, ik vind eigenlijk niet eens dat die man in de Tweede Kamer moet zitten, laat staan de politiek. Als het aan mij ligt zou Geert Wilders in de gevangenis zitten." Plotseling viel er een doodse stilte. Wellicht had ik voor dit interview een betere plek kunnen kiezen dan een Volendams dorpscafe. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten