donderdag 3 april 2014

"Fans"


Kijk, daar zitten ze hoor. Helemaal klaar voor de laatste wedstrijd van het seizoen. Dat Ajax kampioen wordt, is onontkoombaar.

“Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!” klinkt er al 35 minuten voordat de wedstrijd überhaupt begint en terwijl die biljartbal van een Jan van Halst zijn ‘analyse’ begint over het superieure team van Ajax, hetzelfde team dat in de UEFA Europa League amper kon winnen van een Oostenrijks ploegje, een land waarvan de meeste mensen niet eens wisten dat ze daar ook voetbalden.

Kijk, Ajax is niks mis mee. Het is een mooie club met veel historie. Ze hebben zich heel goed herpakt na een aantal dramatische jaren en dat is iets wat ik kan ambiëren. De grote doorstroom van talenten is mooi om te zien en ik denk dat het grootste deel van het Nederlandse elftal van 2020 bij Ajax vandaan komt.

Hetgene waar ik me kapot aan kan ergeren zijn de Ajax ‘fans’. Die grappenmakers die het hele jaar door geen enkele wedstrijd bezoeken, alleen de topwedstrijden ‘kopen’ (als in een eenmalige betaling om de wedstrijd te zien op TV) en een grote bek hebben als ze kampioen worden met ‘WIJ ZIJN AJAX, WIJ ZIJN DE BESTE’. Dan zijn ze plotseling allemaal present op de inhuldiging in Amsterdam.

Arrogant Amsterdams KUT volk. En om dat te worden hoef je niet eens uit Amsterdam te komen. Dat gedrag blijven ze vertonen door het hele seizoen heen. Tot dat ze op hun flikker krijgen. 4-0 afgestraft worden door Barcelona uit. Dan hoor je ze nergens meer over. Winnen ze weer van datzelfde Barcelona (Alhoewel, Messi, Valdès, Alves en Sanchez deden niet mee) komt de Amsterdamse stormvloed aan grote bekken weer bovendrijven als het verdwenen vliegtuig MH370. Ik heb destijds er iets over geschreven, wat meer over de rivaliteit tussen Spanje en Nederland ging, en het was ook een mooie overwinning voor het Nederlandse voetbal.

Begrijp me niet verkeerd, ik was vroeger ook Ajax supporter. En ik gebruik dit nu niet om te pleiten dat ik ‘zeker niet zo’n supporter was’ (want als je ze er mee confronteert zullen ze daar allemaal voor pleiten, ze durven het label van Ajax supporter ongeacht wat niet aan) of dat ik behoorde tot de ‘harde kern’ van Ajax, maar naarmate je ouder en wijzer wordt stap je steeds verder van het behoren tot deze grijze groep van ‘supporters’ af.

Het is ironisch dat vrijwel elk van zulke supporters denken dat VAK 410, het ‘Sfeer vak’, en alles er omheen behoort tot de harde kern van Ajax. De oude F-Side, waar in mijn ogen de enige echte Ajax supporters zitten, wordt compleet vergeten door zulke Wikipedia-fans. Mocht Ajax ooit nog een failliet gaan of teruggeplaatst worden door de KNVB door een corruptieschandaal (Zoals Juventus of Glasgow Rangers) denk ik dat zij de enige supporters zijn die overblijven. En dat is treurig.

Ajax zal waarschijnlijk voor het vierde jaar op rij kampioen worden, en dat is niet te danken aan haar fans.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten